icon-arrow-right
HomeNieuws Nieuwe reeks workshops Bèta&TechMentality van start

Nieuwe reeks workshops Bèta&TechMentality van start

VTi nieuws

Schoolteams kunnen zich inschrijven voor de door Jet-Net & TechNet nieuw ontwikkelde Bèta&TechMentality-workshop. Hierin leren onderwijsprofessionals in het voortgezet onderwijs met behulp van het Bèta&TechMentality-model in te spelen op verschillende drijfveren om daarmee jongeren te enthousiasmeren voor techniek en technologie. Dit model is gebaseerd op onderzoek onder 1500 jongeren van 9-17 jaar in opdracht van Platform Talent voor Technologie.

Het model geeft inzicht in verschillende manieren waarop jongeren tegen techniek aankijken en onderscheidt vijf ‘bèta&techtypes’: Vernieuwers, Doeners, Maatschappelijke Toepassers, Ontdekkers en Creatieve Makers. Uit het onderzoek blijkt dat jongeren vaker een toekomst voor zichzelf weggelegd zien in de techniek. De interesse in een exact of technisch beroep is gestegen van 36% in 2011 naar 52% in 2019.

20200121 BTM-model.png

De juiste snaar raken

Dat techniek populairder is geworden onder jongeren is positief. De roep om meer technische werknemers is enorm. Echter, of jongeren ook daadwerkelijk kiezen voor een opleiding in de techniek hangt af van hoe zij ermee in aanraking komen. Carla Roos van Jet-Net & TechNet: “De ene leerling veert op van elke hightech gadget die langskomt en blaakt van het technische zelfvertrouwen. De ander loopt warm voor hoe technologie bijdraagt aan oplossingen voor maatschappelijke vraagstukken zoals de plasticsoep en klimaatverandering. Een derde is wat onzeker maar wordt wél enthousiast van proefjes en aansprekende rolmodellen. Met behulp van het Bèta&TechMentality-model kun je als onderwijsprofessional de juiste snaar raken bij je leerlingen en technologie voor een brede doelgroep aantrekkelijk maken.”

Technische lessen interessanter en praktijkgerichter, maar ook saaier

Hoe leerlingen techniek op school ervaren is in de afgelopen jaren veranderd. In lijn met de toegenomen interesse in techniek vinden jongeren techniek op school interessanter dan in 2011 (66% in 2019 vs. 59% in 2011). En ze vinden de lessen meer praktijkgericht. Zo geven jongeren vaker aan dat er veel practica worden gedaan (51% 2019 vs. 37% 2011) en geeft 45% aan dat er veel praktische voorbeelden worden gegeven (t.o.v. 33% in 2011). Daarentegen geeft een groter deel van de jongeren aan dat de lessen van exacte vakken saaier zijn dan andere lessen (36% in 2011 vs. 47% in 2019).  Dit geldt zowel voor jongens als voor meisjes. Ook vinden leerlingen technische en exacte vakken vaak moeilijker dan voorheen (26% in 2011 t.o.v. 32% in 2019).

Denken in verschillende doelgroepen

De Vakschool Technische Installaties (VTI), een netwerk van opleidingen en technische bedrijven in Amsterdam, heeft goede ervaringen met het Bèta&TechMentality-model. “Bij wervingsacties en in ons onderwijs denken we meteen in verschillende doelgroepen”, vertelt programmadirecteur Martin de Haan. “Dat is een leerproces geweest. Veel docenten gaven voorlichting vanuit hun eigen drijfveren: een passie voor techniek en sleutelen. Met als gevolg dat ze maar een beperkt deel van de jongeren aanspraken. Het model maakt duidelijk hoe belangrijk het vertellen van verhalen is: over hoe technologie mensen helpt, oplossingen biedt, dingen mogelijk maakt.”

Workshop Bèta&TechMentality van start

Dit voorjaar gaat een nieuwe reeks workshops van start. Deelnemers aan de workshop hebben na afloop kennis van het Bèta&TechMentality-model, inzicht in verschillende drijfveren van jongeren en praktische handvatten om meer jongeren te kunnen aanspreken voor een technische opleiding of baan. Deelname is kosteloos. Aanmelden kan via www.jet-net.nl/workshop-betatechmentality

+