Jongeren in de regio Amsterdam kiezen weer vaker een technische opleiding. De instroom op het VMBO-profiel ‘Produceren, Installeren en Energie’ is dit jaar met 17% gestegen. Bij het ROC zijn bij de opleiding Elektrotechniek & Installatietechniek zelfs 32% meer aanmeldingen.
Dat zegt Ruud Porck, instroomcoördinator techniekonderwijs namens de gemeente Amsterdam. De stijging is het resultaat van een intensieve samenwerking tussen gemeente, onderwijsinstellingen en een aantal technische bedrijven in de regio, die startte in 2012, met het door de gemeente opgestelde Masterplan Techniek. “We proberen ervoor te zorgen dat techniek weer aantrekkelijk wordt”, zegt Porck, “en kinderen ervan te overtuigen dat de keuze voor een ROC zo’n slechte nog niet is.”
Bijvoorbeeld door met leerlingen langs te gaan bij Siemens, die daar dan de opdracht krijgen om een tunnel onder het IJ te ontwerpen. Techniek cool maken, daar gaat het om. “In België is het verplicht een klimcertificaat te halen voor wie zonnepanelen wil installeren. Dát vinden kinderen leuk en zouden we ook hier moeten introduceren. Het is zoiets als in militaire dienst gaan omdat je dan je rijbewijs kon halen.”
Een ander resultaat van de in 2012 ontstane publiek-private samenwerkingsverbanden is de Vakschool Technische Installaties (VTI) Amsterdam. Begonnen door drie installatiebedrijven (Technisch Buro Klomp, Homij Technische Installaties en Mega Elektra) uit onvrede over de aansluiting van het kennisniveau van afstudeerders op de praktijk van alledag, is deze school inmiddels uitgegroeid tot een instelling met 55 partners, met onderwijsinstellingen, installatiebedrijven, brancheverenigingen en Otib.
Enkele ambities van VTI voor de komende jaren: 600 vmbo leerlingen gaan workshops volgen bij verschillende installatiebedrijven in de regio Amsterdam; 800 mbo-studenten volgen skillcourses; 50 werkzoekenden krijgen praktijkscholing en worden doorgeleid naar een baan en er worden techniekteams opgezet die bedrijven en scholen met elkaar gaan verbinden.
Volgens Porck krijgen kinderen van kleins af aan het beeld mee dat techniekonderwijs onder doet voor havo of vwo. “We moeten af van het label ‘hoger’ en ‘lager’ onderwijs. Het is ‘praktisch’ en ‘theoretisch’ onderwijs. Ouders moeten niet hun zoon of dochter koste wat kost willen laten doorstromen naar havo of vwo. Vooral niet als het kind toch al wat praktischer ingesteld is.”
In het schoolsysteem komt techniek er sowieso bekaaid af, zegt Porck. “Bijna alle handvaardigheidslokalen zijn verdwenen in het basisonderwijs. En in de CITO-toets gaat het alleen om theorie. Er moet een doe-toets komen. Want nu ontnemen we kinderen met een praktische leerstijl hun context.”
Overigens is het zeker niet alleen hosanna rond het Amsterdamse techniekonderwijs. “Op de lerarenopleiding techniek van de Hogeschool van Amsterdam waren afgelopen jaar welgeteld nul aanmeldingen.”
Veel wordt er wel verwacht van de nieuwe opleiding Hybride Vakdocent, ook van de Hogeschool van Amsterdam, die installateurs of andere professionals uit de sector opleidt tot part time docent, naast de reguliere werkzaamheden. De eerste lessen starten in september.
De VMBO’s die zijn aangesloten bij het programma zijn de Amsterdamse scholen Bredero Beroepscollege, Montessori College Oost, Mundus College, Open Schoolgemeenschap Bijlmer en scholen uit omliggende gemeenten Technisch College Velsen, Thamen in Uithoorn, Panta Rhei in Amstelveen en Casparus College uit Weesp.
Bron: https://www.installatie.nl/nieuws/amsterdamse-jeugd-keert-terug-naar-techniek/